کد مطلب:188931 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:279

امام ملک و امام ملکوت
ان الله اقدرنا علی ما نرید. [1] «خدا ما را بر آنچه اراده كنیم توان مند ساخته است».

انسان موحد بر این باور حق است كه خدای سبحان بر هر كاری توان مند می باشد. كار خدا با اراده تكوینی الهی شكل می گیرد. و هر چیزی را اراده كند بدون فاصله زمانی آن اراده تحقق می یابد. و البته اراده خدا بر اساس حكمت است. گزاف و بی سبب و بی هدف نمی باشد.



[ صفحه 59]



بر این اساس در تحقق اراده الهی تنها اراده حق كارساز است، انما امره اذا أراد شیئا ان یقول له كن فیكون. [2] «فرمان خدا این گونه است كه هر گاه چیزی را اراده كند همین كه به او گوید باش، می باشد.» هیچ توان و چالش در برابر قدرت و اراده الهی فرض ندارد. زمام ملك به دست اوست، لله ملك السموات و الارض [3] اختیار ملكوت نیز به دست وی است، بیده ملكوت كل شی. [4] .

و اینك اگر كسی آنچنان اوج گرفت، آن مقدار به منزلت الهی بار یافت كه مظهر اراده ی الله شد. در این صورت وی نیز به اذن الله با یك اراده در نظام هستی تصرف می كند و هر چه را اراده كند، تحقق می یابد. زیرا مظهر قدرت الهی شده و مظهر اراده تكوینی خدا قرار گرفته است. خدای سبحان چنین شخصی را بر هر كاری كه شخص اراده كند توان مند می سازد.

باقر العلوم علیه السلام از توان مندی عترت این گونه خبر می دهد: خدای سبحان ما را بر آنچه اراده كنیم توان مند ساخته است، ان الله اقدرنا علی ما نرید و لو شئنا ان نسوق الارض بأزمتها لسقناها [5] «خدای سبحان ما را بر آنچه اراده كنیم توان مند ساخته است. اگر بخواهیم به هر سمت و سویی زمین را حركت دهیم، می توانیم؛ زیرا كه زمام امور آن به دست ماست».

این ادعای گزاف از امام ملك و ملكوت نیست. این ادعا حقیقت



[ صفحه 60]



است. خدای سبحان بر اساس حكمت الهی این گونه خواسته كه انسان های كامل مانند عترت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در اثر كمال، مظهر اراده ی الله قرار گیرند و بر هر كاری در نظام هستی و تكوینی قادر باشند. احیا و اماته، سلامت و سعادت، باران و بركت به اراده آنان پدیدار می گردد.

باقر العلوم علیه السلام در معرفی عترت این چنین اظهار می دارد: بنا ینزل الله الرحمة و بنا یسقون الغیث [6] «رحمت الهی به بركت ما نازل می شود و باران به وجود ما می بارد و مردم از آن سیراب می گردند.» از چنین فردی كه مظهر اراده تكوینی خداست، مرده زنده كردن، نابینا را بینا نمودن آسان ترین خواهد بود. در این فرصت به تماشای نمونه هایی از اعجازها و كرامات حضرت می نشینیم.


[1] دلائل الامامه، ص 226، اختصاص، ص 272.

[2] يس، 81.

[3] آل عمران، 181.

[4] يس، 82.

[5] اختصاص، ص 272.

[6] فرايد السمطين، ص 253، حديث 522، مناقب، ج 4، ص 223، در اين باره در بخش تفسير آفتاب توضيح بيشتر خواهد آمد.